בחזרה ל"סבירות נמוכה"

היה קצת מוזר, אפילו טיפה מצמרר, לקרוא הבוקר (29.8.2013) את הכותרת הראשית ב"הארץ". 

002

הכותרת מתייחסת למידת הסבירות של התקפה סורית על ישראל, כמענה של דמשק לתקיפה צפויה בסוריה של ארצות הברית. אותה תקיפה שבה אמור הנשיא באשר אסאד להענש על השימוש הקטלני שעשו בשבוע שעבר כוחותיו בנשק כימי  נגד אזרחים.

מוזר ומצמרר, גם בגלל הניסוח, וגם בשל העיתוי. ממש עכשיו, כאשר אמצעי התקשורת כבר החלו בשידורים לקראת מלאות 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. ובחנויות הספרים כבר נערמים ספרים חדשים על אותה מלחמה בשנת 1973, שהיתה ונותרה חוויה מעצבת של דור שלם.

וכך, חודש לפני שנציין בדיוק 40 שנה, "סבירות נמוכה" כהערכה צה"לית חוזרת לכותרות.

ארבעה עשורים חלפו מאז אוקטובר 1973. הנסיבות האזוריות השתנו. הלקחים המודיעיניים נלמדו מאז ושוננו מספר רב של פעמים. טראומת מלחמת יום הכיפורים מרחפת מעל ראשיהם של אנשי המודיעין, וגם של עיתונאים. לפחות אלה מדור שלא שכח את מה שהתחולל אז. את הצניחה מהשאננות והביטחון העצמי, שטופחו במיוחד לאחר מלחמת ששת הימים, אל ההפתעה והמהלומה של 6 באוקטובר והימים הראשונים של המלחמה.

במקור, "סבירות נמוכה" היא כמובן מונח טכני לגיטימי. על משמעותה כתב שלמה קניאל בספרו "הפסיכולוגיה של השליטה על התודעה" (אוניברסיטת בר-אילן, 2003, עמ' 198):

סבירות

למונחים ולמלים יש תפקיד משמעותי בעיצוב התודעה. לפני ארבעים שנה נותק צמד המלים מן המשמעות המילולית והמדעית שלהן, והפכו למרכיב מרכזי בזכרון הקולקטיבי. העיתונאי הוותיק שלמה נקדימון בחר ב"סבירות נמוכה" כשם לספרו על "הדראמה שקדמה למלחמת יום הכיפורים ומה שקרה בעקבותיה", כלשון כותרת המשנה של הספר. 

איך הפך צמד המלים הללו לחלק בלתי נפרד מההיסטוריה הישראלית? הנה הערך "סבירות נמוכה" בספרי "לא יעלה הדעת" (הד ארצי, 1998):

001

ב"לקסיקון מלחמת יום הכיפורים" (זמורה ביתן דביר) שפירסמו בדיוק לפני עשר שנים זאב שיף ז"ל ואיתן הבר נפתח הערך "סבירות נמוכה" במילים הבאות: "המלה הגסה ביותר ב'מילון' מלחמת יום הכיפורים"   הלקסיקון רואה בימים אלה אור במהדורה חדשה ומעודכנת,  במסגרת גל הספרים לציון ארבעים שנה. הפעם שונה שמו ל"המלחמה", וניתן בו קרדיט בולט למי שגם במהדורה הקודמת מילא תפקיד מרכזי בתחקיר ובכתיבה, ההיסטוריון הצבאי תת-אלוף (מיל') דני אשר.

שיף והבר כתבו כי מכיוון ש"סבירות נמוכה" הפכה למלה גסה  – "מאז משתדלים בצה"ל לא להשתמש בה".

כנראה שלא.

  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

קהילת פרפרים - הבלוגוספרה שלנו

וגם מסעות מצולמים כאו ושם * footnotes to history * הבלוג של רפי מן

סריטה

בלוג קולנוע

הערות שוליים להיסטוריה

וגם מסעות מצולמים כאו ושם * footnotes to history * הבלוג של רפי מן

אופ-אד מאחורי הדברים ומה שבינהם

תקשורת, עיתונאות, בטחון, צבא, היסטוריה, מודיעין, פוליטיקה ומה שבינהם

historian51's Blog

A great WordPress.com site

המולטי יקום של אלי אשד

לכאן קל להיכנס אבל קשה מאוד לצאת .

הבלוג של מכון גנזים - אגודת הסופרים

כל הזכויות שמורות ליוצרים

A Photographers diary of the Universe

I am a cell biologist, photographer, cyclist and hiker living in Jerusalem, Israel. In this blog I will describe and mainly depict past, current and future journeys to remote, and less remote corners of our beautiful home planet.

"נתונאות"

האתר הישראלי ל-DATA JOURNALISM

ספי הנדלר

על אמנות ולא רק. מהרנסנס ועד היום

משה הרפז

המתבונן: ככל שתרבו להתבונן כך תראו יותר!

עיתונאים

בלוג על מעמד העיתונאי בישראל

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.