ראשי > כללי > קרוב לבית: שיעור באזרחות

קרוב לבית: שיעור באזרחות

לא רוסיה הצארית. אוטוסטראדה חדשה שתדרוס בדרך את האזרחים

בשיח הישראלי השתרשה, למרבה הצער והמבוכה, הגדרה מצומצמת של דמוקרטיה. כאילו בחירות חופשיות והחלטת רוב הם כל מהותה של השיטה. כיוון שמשרד החינוך מעדיף להפקיע נתח משמעותי משיעורי אזרחות לטובת לימודי ציונות, ספק אם גם בעתיד יפנימו ילדינו כי דמוקרטיה היא שלד חלול ללא ערכים בסיסיים כזכויות האדם והאזרח – והגנה קפדנית דווקא על זכויות המיעוט מפני רוב דורסני.

 הנה עניין מקומי המציג היטב מהו מאבק על זכויות המיעוט. היא נוגעת לכביש מס' 1. הכביש המוליך לירושלים מתל-אביב הוא נתיב תנועה עמוס וצפוף. כמעט כל בוקר מכלים אלפי נהגים שעות בפקק העולה משער הגיא בואכה ירושלים. החברה הלאומית לדרכים, לשעבר מע"צ, הכינה תוכנית לשדרוג הכביש. על הנייר התוכנית מרשימה: סיבוב מוצא למוד התאונות יוחלף בגשר ארוך, ואת העלייה לקסטל והירידה ממנו תחליף מנהרה.

רוב הנוסעים בכביש ודאי יהיו שבעי רצון מהפתרון התחבורתי, שיעלה למשלם המסים, על פי ההערכות, יותר מ-2.5 מיליארד שקל. אבל ישנו מיעוט לא מובטל, של עשרות אלפי תושבים במרחב האורבני שממערב לירושלים, שייפגע קשות מן התוכנית.

תושבי מוצא, בית זית, הר אדר, אבו גוש ומבשרת ציון (שם נכתב בלוג זה), כמו גם ישובים נוספים המאוגדים במועצה האזורית הרי יהודה התריעו כי ייגרם להם נזק חמור. לטענתם, המתכננים התעלמו מצרכי התחבורה של תושבי האזור: התוכנית החדשה לא רק תאריך את הדרך בעת ההתחברות לכביש המהיר, אלא גם תיצור פקקי תנועה קשים. וגם בעיות בטיחות. הגשר שיוקם על סיבוב מוצא יביא לביטול הכניסה הקיימת למבשרת ציון סמוך לסיבוב הקיים. התוצאה: בשגרה ובחירום תהיה ליישוב שבו עשרות אלפי תושבים רק כניסה אחת.

את מחיר הכביש החדש ישלמו, לדוגמה, גם תושבי בית זית. תושב המקום שיחזור הביתה מעבודתו בירושלים יידרש לנסוע על הגשר ובתוך המנהרה עד לאזור עין חמד, ורק שם לפנות חזרה מזרחה. מסע ארוך ומיותר, שרק יגביר את העומס בכביש המהיר. כך יידרשו לנהוג גם כל תושבי מבשרת ציון בדרכם הביתה מירושלים.  התוכנית גם תיצור עומס רב על המחלף שיוקם בעין חמד. הסרטון הזה ממחיש היטב את הנזקים שבתוכנית.

 נזק נוסף: התוכנית עלולה להרחיק את מבשרת ציון מן התחבורה הציבורית הבינעירונית, המעניקה שירות זמין ונוח במחלף הראל. ספק אם חברות האוטובוסים והמוניות יסכימו לצאת לנתיב הארוך והפתלתל שהגו המתכננים.

בענייני תחבורה אגב, מבשרת ציון היא ילד מוכה. העובדה שמתגוררים בה שר האוצר, חברי כנסת, פקידי ממשלה בכירים, אנשי עסקים בולטים, סופרים ועיתונאים כלל אינה מסייעת לה. גם הרכבת הנבנית עתה לבירה תדלג עליה. שיהיה ברור: התושבים אינם מתנגדים לשיפור הכביש המהיר. הם, בעצם אנחנו, רק מבקשים להכניס בתוכנית כמה שינויים כדי שלא נשלם כל בוקר וערב מחיר כבד על כביש המשודרג.

 כחלק ממאמצי השכנוע לצמצם את נזקי התוכנית נפגשו כמה ממתנגדי התוכנית עם יושב ראש החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן. לשווא. אחרי הפגישה כתב לו אחד המתנגדים, האדריכל אייל איצקין: "החברה הלאומית לדרכים אינה פועלת בסין או ברוסיה הצארית שם אפשר להעביר אוטוסטראדה בכל מקום ולדרוס בדרך את האזרחים. היא אינה יכולה לפעול בשרירות ולהתעלם בבוטות ממיעוט לא קטן של אזרחים".

 הנה תקציר הדרך העקלקלה שעברה התוכנית במשעולי הביורוקרטיה: היא כבר זכתה לאישור גוף רשמי המכונה "הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות". הוועדה האזינה ברוב קשר למתכנני מע"צ, אבל לא הזמינה את המתנגדים להציג את הנזק שייגרם להם. גם ועדת שרים אישרה את התוכנית.

 אתמול בבוקר הפגינו תושבים ותלמידים ממבשרת ציון מול בית המשפט העליון בירושלים, כאשר בג"ץ דן בשלוש עתירות של המתנגדים. נציגת המדינה ניסתה להסביר כי לא ייתכן לפגוע בתוכנית חשובה כל כך לנוסעים בכביש 1 – בגלל אלף אנשים שטוענים שהם עלולים להיפגע. השופט אשר גרוניס הזכיר לה: כל אזרח זכאי לאיכות חיים סבירה.

לאחר דיון ארוך בעתירות המליצו השופטים אשר גרוניס, אלייקים רובינשטיין, ועוזי פוגלמן למדינה לחזור לוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות. הוועדה תבחן במעמד כל הצדדים והמומחים  את החלופות השונות, המתייחסות לכניסות למבשרת ממחלף מוצא וממחלף הראל.

נציגי המדינה לא מיהרו לאמץ את ההמלצה. הם הבטיחו להשיב תוך שבוע. אם המדינה לא תסכים להצעה, יהיה על השופטים לקבל החלטה לגבי חוקיות התוכנית.

 נחזור לדבריו של איצקין על ההתעלמות המוחלטת מהנזקים שנגרמים לבני האדם החיים לאורך הכביש: "לא יעלה על הדעת שהמטרה החשובה של שיפור כביש 1 תקדש את הפגיעה הקשה בתושבי מבשרת ופרוזדור ירושלים". לא יעלה על הדעת? עוד נראה.

שיעור מעשי בזכויות האזרח. תלמידים, מורים והורים בהפגנה


מודעות פרסומת
:קטגוריותכללי
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

המולטי יקום של אלי אשד

לכאן קל להיכנס אבל קשה מאוד לצאת .

מכון גנזים ע"ש אשר ברש

הבלוג של ארכיון "גנזים" של אגודת הסופרים העבריים, בעריכת יצחק בר יוסף

A Photographers diary of the Universe

I am a cell biologist, photographer, cyclist and hiker living in Jerusalem, Israel. In this blog I will describe and mainly depict past, current and future journeys to remote, and less remote corners of our beautiful home planet.

"נתונאות"

האתר הישראלי ל-DATA JOURNALISM

ספי הנדלר

על אמנות ולא רק. מהרנסנס ועד היום

משה הרפז

המתבונן: ככל שתרבו להתבונן כך תראו יותר!

עיתונאים

בלוג על מעמד העיתונאי בישראל

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d בלוגרים אהבו את זה: